Call us on:  123.200 MHz
Öresten Radio

HUR BLIR JAG PILOT?

Krav

För att utbilda/skola Dig till pilot (PPL eller LAPL) måste Du vara medlem i Örestens flygklubb.

Du måste införskaffa en del dokument från transportstyrelsen för Din PPL-utbildning och ha fyllt 16 år.
För att kunna erhålla PPL-certifikat måste du har fyllt 17 år.  Se information hos Transporstyrelsen för privatpiloter.

Utbildningen består av teorilektioner med nio olika ämnen samt praktisk flygning i minst 45 timmar för PPL, eller ca 30 timmar för LAPL

Örestens flygskolas utbildningsplan (syllabus), som finns i utbildningshandboken är godkänd av transportstyrelsen.  Se MyWeblog (endast medlemmar)

Följande handlingar bör anskaffas

• Medicinskt intyg "medical class-2" utfört av auktoriserad flygläkare.
      Bör införskaffas innan första flygning
    • Utdrag ur misstanke- och belastningsregistret, hos polisen
    • Personbevis där medborgarskap och födelseort framgår, från skatteverket

Hella-flyg.jpg

• Från och med den 8 april 2013, då de nya EU-regelverken trädde i kraft, kommer inga elevtillstånd att utfärdas.
  • Det innebär att lämplighetsbedömningen för certifikatkategorier utan elevtillstånd kommer att ske tidigast i samband med ansökan om utfärdande av certifikaten.
  • Kolla innan med transportstyrelse om du har en anmärkning i belastningsregister som kan ligga till last för ditt certifikat.
Kostnader
  • Kurspaket för ca 5.000:--
  • Medlemsskap i Örestens flygklubb 2.340:-
  • Skolprovsavgift 1.800:-
  • Flygplans-/instruktörs kostnader 2.230 kr/timme

I fokus

Flygande gäster uppmanas att flyga över fältet för bankontroll då vildsvin kan ha bökat upp djupa spår.
Du landat på eget ansvar!

Mikael: 072-989 02 61
Henrik: 070-969 26 34

Spaka själv-Provlektion eller Introduktionsflygning

kontakta:
Kjell Saxevall (ordf)
tel: 070-882 42 31
eller
Anton Vialle (CRI)
tel: 070-798 12 34

Direkt till:

Login Form

Login för styrelse/editorer